Optimer jeres rekruttering med employer branding
Af tekstforfatter Majbritt Lund
Når I har travlt, står markedsføring sjældent øverst på to-do-listen. Men hvis I har travlt, fordi I mangler personale, skal I fokusere på mindst én del af jeres markedsføring. Nemlig employer branding, som er den del af markedsføring, der specifikt har til formål at markedsføre jer som en attraktiv arbejdsplads.
Og I kan gøre rigtig meget her, så jeres jobopslag ikke bliver jeres eneste rekrutteringskanal, og så I løbende tiltrækker de rigtige kandidater.
Før I gør noget som helst, skal I stille jer selv et af de vigtigste spørgsmål ifm. al markedsføring:
Hvad kan vi, som konkurrenterne ikke kan?
I det her tilfælde: Hvorfor er det særlig attraktivt at være ansat her?
Undgå at fokusere på gode kolleger, spændende opgaver eller andet ukonkret. For hvad vil det sige, at kollegerne er gode, og opgaverne er spændende? Og kunne konkurrenterne ikke sige det samme?
Når I kan svare på spørgsmålet, kan I fremover både bruge svaret i kommende jobopslag og når det måtte være relevant i jeres øvrige markedsføring målrettet kandidater til nye jobs.
I det her blogindlæg vil jeg fremhæve, hvordan I kan bruge LinkedIn, medieomtale og hjemmeside til løbende at minde potentielle kandidater om, at de skal søge job hos jer. Gør I det godt her, kan I fremover optimere jeres rekrutteringsarbejde og ansætte en del af jeres nye medarbejdere ved at få dem til at søge uopfordret, så I slipper for at indrykke jobannoncer og læse og sortere i diverse ansøgninger og CVér:
Ram medarbejdernes faglige netværk på LinkedIn
LinkedIn er attraktivt for jeres employer branding af flere grunde: Når I motiverer jeres medarbejdere til at være aktive her, kommunikerer de med mange, der har samme faglige baggrund som dem selv. Altså den målgruppe, I gerne vil rekruttere flere medarbejdere fra. Samtidig kan jeres medarbejdere løbende dele opslag om spændende opgaver, de har løst.
Især sidstnævnte virker meget bedre end, at I selv skriver ”spændende opgaver” i et stillingsopslag.
Når jeres medarbejdere er aktive på de sociale medier, vil flere også opdage deres profil og dermed jeres firmanavn.
Fortæl de gode historier i fagblade og lokale medier
Når I bruger medierne til at rekruttere nye medarbejdere, er fagblade og lokale medier de mest oplagte.
I fagbladene skal I fokusere på det, der er relevant for fagfæller. Her opnår I de samme fordele, som når jeres medarbejdere omtaler jeres virksomhed til deres fagfæller på sociale medier. Bortset fra at målgruppen her er mere præcis, hvilket gør omtalen endnu mere relevant. Samtidig har I mulighed for at gå mere i dybden med et emne og få flere kilder på.
Nogle gange kan I få omtale i flere fagblade ved at få flere forskellige medarbejdere til at fortælle historien ud fra hver deres faglighed.
Hvis I primært søger medarbejdere, der bor tæt på virksomheden, er de lokale medier også attraktive. Her er vinklen noget mere generel. Og hvis I løbende får de lokale medier til at omtale det, når I får en ny stor ordre, eller der sker noget andet særligt, er I top of mind, når lokalbefolkningen er i markedet for et nyt job.
Opfordre til at søge job på hjemmesiden
Uanset hvor I gør opmærksom på jeres virksomhed, vil et af de vigtige skridt for en potentiel ansøger være at besøge jeres hjemmeside for at læse mere. Så selv om I måske ikke prioriterer hjemmesiden ift. salg, kan I risikere at miste topkvalificerede kandidater, hvis hjemmesiden har væsentlige huller.
For en misligholdt hjemmeside
- Virker sjusket
- Understøtter ikke det gode indtryk, kandidaten ellers havde fået af jer
- Signalerer, at I ikke investerer i fremtiden
Så selv om I ikke har behov for attraktive placeringer på Google eller en liste at sende nyhedsbreve til, skal I som minimum sørge for, at hjemmesiden præsenterer jer godt, så mulige kandidater får bekræftet deres opfattelse af jer, når de besøger hjemmesiden.
Herudover kan I lave særlige tiltag ift. jeres rekruttering. Opret evt. et menupunkt kaldet ”Søg job”. Her kan I både dele aktuelle jobopslag og opfordre kandidater til at søge uopfordret. Skriv, hvilke typer kandidater, I oftest søger, så de rette bliver motiveret til at søge. Og suppler gerne siden med videoer, hvor tilfredse medarbejdere fortæller om at være ansat hos jer.
Om skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist og har siden 2007 drevet sit eget kommunikationsfirma. Hun rådgiver om markedsføring, skriver markedsføringstekster og underviser i at skrive.