I det følgende kan du læse om hvordan Hald HR Consulting behandler persondata i henhold til EU’s persondataforordning (GDPR) og den danske persondatalovgivning.
Du kan læse om følgende:
- Persondatapolitik for kandidater til stillinger og CV-database
- Persondatapolitik for kunder
- Persondatapolitik for ansatte hos Hald HR Consulting
- Persondatapolitik for modtagere af nyhedsbreve
- Cookies
- Copyright for website
- Fysiske lokationer for Hald HR Consulting
- Intern audit
- Ved evt. brud på sikkerheden
Vi benytter os i vid udstrækning af SaaS-løsninger (software as a service løsninger, som ligger i skyen hos vores leverandør) indenfor alle områder. Og vi benytter os af erfarne leverandører og samarbejdspartnere, som er vant til at behandle og opbevare data. Det har vi valgt både for at effektivisere vores processer og for at sikre høj datasikkerhed – og overholdelse af gældende lovgivning.
Persondatapolitik for kandidater til stillinger og CV-database
Formål for opbevaring af persondata?
Hald HR Consulting er en rekrutteringsvirksomhed, og derfor opbevarer og behandler vi persondata med det formål at besætte stillinger hos vores kunder. Vi vil samtidig gerne hjælpe mennesker videre i deres karriere. Derfor behandler vi kandidaternes ansøgning, CV mv., samt relevant data i vores CV-database.
Vi opbevarer følgende data:
- CV, dog uden personfølsomme data (se nedenfor)
- Eksamensbeviser, dog uden cpr.nr – de sidste 4 tal streges ud af kandidaten
- Personanalyse – hvis denne foretages via Hald HR Consulting
- Evnetest – hvis denne foretages via Hald HR Consulting
- Referencer – efter indhentning af samtykke
- Relevante noter nedskrevet af vores konsulenter
Hvilke data opbevarer vi ikke?
Vi opbevarer ikke særlige personoplysninger (følsomme personoplysninger) som:
- Fuldt cpr.nr.
- Racemæssig eller etnisk baggrund
- Biometriske data mhp. entydig identifikation
- Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning
- Fagforeningsmæssige tilhørsforhold
- Oplysninger om helbredsmæssige eller seksuelle forhold
- Oplysninger om strafbare forhold – Specifikt vedr. straffeattest: Straffeattest, indhentes i relevante tilfælde via kandidaten, der skal give selvstændigt samtykke hertil. Kandidaten skal også give samtykke til at vi udleverer attesten til vores kunde. Attesten slettes hos Hald HR Consulting efter fremsendelse til vores kunde.
Såfremt vi ved gennemgang af databasen ser CV’er eller filer, som indeholder ovenstående personfølsomme eller semi-personfølsomme data, så vil disse blive slettet.
Hvordan, hvor længe og hvor opbevarer vi data?
Vi bruger rekrutteringssystemet ReQruiting, der automatisk håndterer alle regler om samtykke og 6-måneders-sletning af database. Her opbevares de filer, som kandidaten ønsker, at vi skal opbevare til stillingsbesættende formål. Kandidaterne kan til enhver tid oprette, slette og redigere i egne data. Når en kandidat ansøger en stilling gennem systemet, så sletter vi automatisk dennes data efter 6 måneder.
Dataansvarlig og databehandler i relation til rekrutteringssystem
Dataansvarlig er Hald HR Consulting. Kandidaternes data opbevares hos Databehandler ReQruiting som leverer dette rekrutteringssystem og CV-database. Data opbevares Cloudbaseret.
Vi benytter HR Solutions A/S, som leverandør af person- og evneanalyser (Extended disc).
Kandidaten vil altid selv modtage en fuld rapport på egne analyser, således, at alle relevante involverede materiale (Hald HR Consulting og evt. virksomheden) har adgang til de samme rapporter/materialer. Rapporterne opbevares i HR Solutions system Finxs i op til 6 måneder, hvorefter de slettes.
Data opbevares hos Extended disc/Finxs i Finland.
Dataansvarlig og databehandler i relation til testsystem
Dataansvarlig er Hald HR Consulting. Dine data opbevares hos Databehandler HR Solutions A/S. Data opbevares hos HR Solutions/Extended Disc i Finland.
LinkedIns Recruiter Lite og Premium platforme
Her søger vi efter og indleder dialog med kandidater. Her har vi adgang til de data, som den enkelte har på sin offentlige LinkedIn profil. Vi kommunikerer ofte med kandidater via LinkedIns e-mail system. Disse e-mail dialoger vil blive slettet senest efter 6 måneder. LinkedIn data og e-mails via LinkedIns mailsystem opbevares hos LinkedIn.
Microsoft Office365 til almindelige e-mails
Korrespondance mellem Hald HR Consulting og kandidater slettes efter 6 måneder. Korrespondance mellem Hald HR Consulting og virksomheder, der indeholder kandidatdata, slettes efter 6 måneder – undtagen e-mails indeholdende data for ansatte kandidater igennem Hald HR Consulting. Disse slettes efter 18 måneder. E-mails opbevares hos Microsoft Office 365 datacentre. Du kan løbende følge med på Microsofts vilkår for Online tjenester.
Øvrige dialoger mellem Hald HR Consulting og kandidater slettes efter 6 måneder
Dette gælder fx SMS’er, dialog via Facebook og andre sociale medier, samt dialog via andre kanaler.
Print af dine data
Vi forsøger at være et papirløst firma, når det gælder kandidatdata. Såfremt vi udskriver data, vil disse blive opbevaret i aflåst skab, og makuleret hurtigst muligt og senest 6 måneder efter rekrutteringsforløbet afslutning.
Ved ansøgning om en stilling via Hald HR Consulting
Når en kandidat ansøger en stilling via Hald HR Consulting, så skal det ske via vores rekrutteringssystem ReQruiting. Hvis der ansøges eller fremsendes CV på e-mail vedrørende en opslået stilling, afvises modtagelsen og kandidaten bedes ansøge via systemet. Den fremsendte e-mail vil straks herefter blive slettet.
Alle kanidatdata data vil blive gemt i 6 måneder, hvorefter data slettes. Hald HR Consulting kan tilføje noter og referencer til kandidatens profil. I ReQruiting kan kandidaten altid se hvilke data, vi opbevarer ved at logge ind med eget brugernavn og password. Kandidaten kan ligeledes selv slette og redigere i egne data. Registrering er 100% frivillig.
CV-database
Hos Hald Consulting opererer vi ikke med CV-database, der ikke henfører til en opslået stilling.
Kontakt via fx LinkedIn eller på anden vis
Vi kontakter aktivt kandidater, som vi finder relevante til stillinger, som vi besætter for vores kunder. Det sker via LinkedIn eller ad andre kanaler. Såfremt kandidaten er interesseret i den stilling vi præsenterer, vil vi bede kandidaten om at registrere sig i vores rekrutteringssystem og kandidaten giver dermed samtykke til at vi kan opbevare CV mv. Se hvilke data samt regler for opbevaring og sletning ovenfor.
Samtykke til at tage referencer
Referencetagning sker udelukkende hos personer, som kandidaten har udleveret kontaktdata på og som Hald HR Consulting har fået samtykke til at kontakte.
Vi fremsender en e-mail, hvor vi beder kandidaten svare retur på mailen med kontaktdata på referencepersoner. I samme mail gives samtykke til at vi må kontakte personerne med henblik på referenceinformation, samt at vi må oplyse indholdet af samtalen skriftligt og/eller mundtligt til virksomheden, som du er i rekrutteringsforløb hos. Dette samtykke opbevares som bevis for, at vi har fået modtaget samtykke.
Referencer tages typisk på slutkandidater. Reference-oplysninger udleveres først. Kandidaten kan altid trække sit samtykke til referencecheck retur.
Samtykke til udlevering af data, når du skal præsenteres for en virksomhed
Hald HR Consulting udleverer kun CV og øvrige data til en virksomhed, når vi har talt med kandidaten om en specifik stilling, og har fået et skriftligt samtykke til at udlevere det. Samtidig beder vi om kandidatens samtykke til at vores klient må opbevare data i op til 6 måneder efter rekrutteringsprocessen afslutning. I vores samhandelskontrakt beder vi vores kunder slette alle relevant kandidatdata senest 6 måneder efter rekrutteringens afslutning.
Kandidaten kan altid trække sit samtykke retur. Data fremsendes til virksomheden via krypteret e-mail.
Når data er fremsendt til kunden, er den pågældende virksomhed herefter ansvarlig for at leve op til reglerne.
Udvidet samtykke ved overførsel til tredjelande udenfor EU/EØS
I sjældne tilfælde kan vi have en rekrutteringsopgave, hvor virksomheden befinder sig i et land udenfor EU/EØS, også kaldet et tredjeland.
Såfremt vi undtagelsesvis skal overføre data til tredjelande følger vi Datatilsynets vejledning om overførsel af personoplysninger til tredjelande, hvor der skelnes mellem overførsel til ”sikre” og ”usikre” tredjelande.
En overførsel til et usikkert tredjeland kan finde sted, hvis den registrerede person har givet sit udtrykkelige samtykke til overførslen. Dette betyder, at der skal være tale om en frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede. Herudover skal den registrerede informeres om de mulige risici, som overførslen kan medføre for den registrerede. Risikoen ved at overføre personoplysninger til et usikkert tredjeland – uden at der stilles fornødne garantier – kan bl.a. bestå i, at der i det pågældende tredjeland ikke nødvendigvis gælder regler om datasikkerhed, der f.eks. sikrer, at oplysninger ikke kommer til uvedkommendes kendskab mv.
Retten til at blive slettet
Kandidaten kan altid selv slette sin profil i vores CV-database eller bede Hald HR Consulting om at slette data hos os.
Vi sletter dog automatisk alle data
Dataportabilitet
Kandidaten har altid selv adgang til sine data, som er opbevaret i vores CV-database og alle rapporter vedrørende test, profiler m.m. fremsendes direkte til kandidaten. Kandidaten har ret til at modtage egne oplysninger i et struktureret, almindelig anvendt og maskinlæsbart format. Dertil har denne ret til at få overført disse oplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Vi skal kunne identificere kandidaten, når denne kontakter os
Som hovedregel bedes kandidaten om selv at redigere, oprette sig i vores system med eget brugernavn og password. Såfremt kandidaten kontakter os direkte med henblik på at få redigeret, slettet eller udleveret/overført data, vil vi tage de fornødne skridt til at sikre kandidatens identitet, så vi udleverer data til den rette person. Dette kan ske ved bekræftelse via registrerede e-mail i systemet. Såfremt dette ikke er muligt, så vil vi bede kandidaten om fremvisning af pas og/eller kørekort enten ved fremmøde eller live online møde.
Persondatapolitik for kunder
Med henblik på marketingaktiviteter og samarbejdsforhold registrerer Hald HR Consulting almindelige virksomhedsdata på kunderne:
- Virksomhedens stamdata og branche
- Kontaktpersoner og deres kontaktdata
- Kundeaftaler
- Dialog- og købshistorik
Dataansvarlig er Hald HR Consulting. Data opbevares i Danmark.
Kunder vil ligeledes blive oprettet i ReQruitings virksomheddatabase
Dette er med henblik på håndtering af rekrutteringsprocesser, som Hald HR Consulting foretager på vegne af kunden.
Her opbevares:
- Virksomhedens stamdata og logo
- Job- og kandidatbeskrivelser
- Annoncer
- Data fra ansøgere til stillinger. Se håndtering af kandidater under persondatapolitik for kandidater
Dataansvarlig og databehandler: Dataansvarlig er Hald HR Consulting.
Website
Vores website leverandør er Simply.com. Dataansvarlig for hjemmesiden er Hald HR Consulting. Databehandler for hjemmesiden er Simply.com. Data for Simply.com opbevares i Danmark.
Cookies
Hjemmesiden og vores rekrutteringssystem bruger to forskellige sæt af første-part cookies under sine operationer. Det første sæt er såkaldte session-cookies, der er nødvendige for at identificere brugerne og give dem mulighed for at logge ind i systemet, opdatere deres CV eller ansøge om stillinger.
Det andet sæt består af Google Analytics-cookies, der bruges til at indsamle rapporter om besøg på webstedet, og at forfine brugeroplevelsen og brugervenlighed. Alle cookies er første-cookies og indsamler anonyme data. Alt data er for strengt internt brug og deles ikke med nogen tredjeparter.
Indlejret indhold fra andre websteder
Artikler på dette websted kan indeholde indlejret indhold (f.eks. videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre websteder opfører sig på nøjagtig samme måde som, hvis du besøger det andet websted.
Disse websteder indsamler måske data om dig, bruger cookies, indlejrer ekstra tredjeparts sporing, og overvåger din interaktion med dette indlejrede indhold.
Se vores fulde cookiedeklaration.
Copyright
Indholdet på Hald HR Consulting´s hjemmeside er beskyttet i henhold til loven om ophavsret og må ikke kopieres, reproduceres eller distribueres under nogen form – hverken helt eller delvist – uden skriftlig tilladelse fra Hald HR Consulting.
Download eller kopiering af billedmateriale og/eller tekstmateriale er kun tilladt, såfremt der ligger en skriftlig tilladelse fra Hald HR Consulting.
Varemærker/trademarks produkt- og virksomhedsnavne på dette websted kan være registrerede varemærker og beskyttede firmanavne, disse anvendes kun til identifikation og forklaring.
Alle varemærker/navne tilhører de respektive ejere.
Fysiske lokationer for Hald HR Consulting
Hald HR Consulting´s lokation er forsvarligt sikret. Vi har ingen ”on premises” databaser eller servere på vores kontoradresser. Der er ingen computere på lokationerne uden for arbejdstid. Alle computere skal åbnes med password. Dertil skal alle systemer entreres med password. Vi forsøger at være papirløse, men såfremt kandidatdata udskrives, så opbevares disse i aflåste skabe, og de makuleres senest 6 måneder efter rekrutteringsprocessen afslutning. Vores konsulenter er ligeledes opmærksomme på den diskretion, som skal være tilstede, når besøgende kommer hos Hald HR Consulting.
Intern audit
Hald HR Consulting foretager intern audit på alle systemer, samt alle konsulenter, der arbejder med persondata to gange årligt på vilkårlige opgaver for at sikre, at processer og lovgivning overholdes.
Ved brud på sikkerheden
Hvis vi registrerer et brud på persondatasikkerheden, som indebærer en risiko for fysiske personers rettigheder eller frihedsrettigheder, vil vi uden unødig forsinkelse og om muligt senest 72 timer, efter at vi er blevet bekendt med det, anmelde bruddet til Datatilsynet. Vi vil samtidig informere de berørte personer.
Spørgsmål
Ved øvrige spørgsmål kontakt venligst Gitte Hald, Hald HR Consulting på e-mail på gh@haldconsulting.dk eller telefon 30 70 90 32.
Cookiedeklaration
Administrer cookie-samtykke
Administrer cookie-samtykkeDu kan til enhver tid ændre dine cookie-præferencer ved at klikke på knappen ovenfor. Dette giver dig mulighed for at gense cookie-samtykkebanneret og ændre dine præferencer eller trække dit samtykke tilbage med det samme.
Ud over dette tilbyder forskellige browsere forskellige metoder til at blokere og slette cookies, der bruges af websteder. Du kan ændre indstillingerne i din browser for at blokere/slette cookies. Nedenstående er linkene til supportdokumenterne om, hvordan man administrerer og sletter cookies fra de store webbrowsere.
Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050
Safari: https://support.apple.com/en-in/guide/safari/sfri11471/mac
Internet Explorer: https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-delete-cookie-files-in-internet-explorer-bca9446f-d873-78de-77ba-d42645fa52fc
Hvis du bruger en anden webbrowser, skal du besøge din browsers officielle supportdokumenter.